Kost, hvad må han få?

16. juni 2008

Alder:
6 mdr.

Kost, hvad må han få?

Hej Helen.

Hvor er det godt vi har dig, når sundhedsplejerskerne strejker:)

Jeg har en søn på 6 måneder (11.12.07) og jeg har et spørgsmål vedrørende hans kost, da jeg er lidt i tvivl, om han får hvad han skal have.

Hans dag ser således ud:

Vågner mellem kl. 6 og halv 7. Får herefter havregrød (1/2 dl havregryn og 1 dl vand + smørklat). Får vand eller mme i kop hertil.

Ca. mellem 7.45 – 8 ammer jeg fra begge bryster inden han lægges ud til hans formiddagslur.

(Sover 1 time til halvanden)

Kl. 11 får han rugbrødssmagsprøver (3-6 små stk. bondebrød med smøreost eller leverpostej) Herefter får han en portion ris- eller hirsegrød med lidt æblemos + en smørklat. Også her får han vand eller mme i kop.

Mellem kl. 14.30 – 15.00 ammer jeg ham fra begge bryster efter hans middagslur. Fra i dag, vil jeg dog prøve at servere æble- eller pæremos for ham først – efterfulgt af en amning.

Mellem 17.30 og 18 får han aftensmad. ...

Annonce

... Kartoffelmos med gulerødder eller ærter eller grøntsagsblanding med majs, peberfrugter og gulerødder. Hertil vand eller mme.

Mellem 19 og 19.30 bliver han ammet for sidste gang. (begge bryster)

Sover herefter til kl. 6, halv 7.

Indimellem måltiderne har vi prøvet at give ham en skorpe, men den viser han ikke særlig stor interesse for. Han bliver også tilbudt vand af kop.

Malthe stortrives, men er alligevel i tvivl om han får det han skal have? Indtil for et par dage siden, gav jeg ham kun vand til måltiderne, men gik så over til mme, da jeg kom i tvivl om han fik nok mælk.

Er det for tidligt at starte med rugbrøden?

Forleden skulle vi have boller i karry og han smagte lidt kødbolle (uden sovs), men er det for tidligt?

Kunne godt tænke mig at vide hvad han må spise nu og hvad vi skal vente med og om det er rigtigt nok at give ham mme i kop til måltiderne eller om er vand ok?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med Venlig Hilsen
Joan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder